Eesti Puuetega Inimeste Koja pöördumine seoses mootorsõidukimaksu seadusega
- Avaleht
- Uudised
- Ametlikud arvamused ja pöördumised
- Eesti Puuetega Inimeste Koja pöördumine seoses m…
Pöördusime 29.09 Vabariigi Presidendi ning Riigikogu poole seoses mootorsõidukimaksu seadusega.
Oleme mure ja ka ootusega jälginud mootorsõidukimaksuseaduse ümber toimuvat. Kuigi seaduse algsel vastuvõtmisel ei tehtud erisusi, on tänaseks teada, et seaduseelnõusse on sisse kirjutatud maksusoodustused lastega peredele ja massisoodustusi M- ja N-kategooriate sõidukitele, mis leevendavad osaliselt puudega inimeste majanduslikku olukorda. Lastega peredele soodustuste tegemine on tervitatav, kuid samal ajal on tähelepanuta jäänud need puuetega inimeste vajadused, millele EPIKoda oma varasemates ettepanekutes tähelepanu pööras. EPIKoja ettepanekud puudutasid maksuerisuse tegemist neile, kelle jaoks isiklik sõiduvahend ei ole mugavus, vaid hädavajalik vahend, mis võimaldab ühiskonnaelus osaleda. Me ei taotle massisoodustuse tühistamist, aga taotleme sihtrühmapõhist maksuvabastust, sh kohandatud autode erisuse lisamine seadusesse või teatud sihtgruppidele soodustuse tegemine. Kahjuks kohandatud autode erisus kaotati, viidates ebavõrdsele kohtlemisele puuetega inimeste hulgas, kuigi positiivne diskrimineerimine on lubatud ning meie hinnangul oleks maksuvabastuse erisus sellega põhjendatud. Puuetega inimeste konventsiooni artikkel 5 punkt 4 alusel ei loeta diskrimineerimiseks erimeetmeid, mis on vajalikud, et kiirendada puuetega inimeste faktilise võrdsuse saavutamist või see tegelikult saavutada.
EPIKoja algne soov oli saada maksuvabastus eelkõige neile sihtgruppidele, kelle jaoks iseseisev ühistranspordi kasutamine nii tervisliku seisundi kui ligipääsetavuse tõttu on keeruline, kui mitte võimatu. Meie liikmesorganisatsioonidega maksudebati käigus arutelusid pidades leidsime ühiselt, et lausaline maksuvabastus ei ole ilmtingimata see, mida heitlikul poliitmaastikul taotleda, sest puudega inimeste ja nende perede vaatest on palju teemasid, mis riigipoolset ja seega ka kaaskodanike poolset tuge ja panust eeldavad – kvaliteetsed ja kättesaadavad teenused, ligipääsetavus, ajakohased ja sihitud toetused, mis kõik on vajalikud eelkõige selleks, et puudega inimesed ja nende lähedased saaksid võimalikult võrdväärselt ühiskonnaelus osaleda, haridust omandada, ka tööl käia.
Ka paljud teised Euroopa riigid on arvestanud mootorsõidukimaksu kehtestamisel puuetega inimestega, näiteks Lätis on maksuerisused puuetega inimestele ja puudega last kasvatavatele peredele. Soomes võimaldatakse automaksu tagastust liikumispuude, nägemispuude või ka muu puude korral kui see põhjustab püsivat kahju. UK-s on maksuerisused liikumisraskustega inimestele, sh nägemispuue, liitpuue. Ka Õiguskantsler on oma seisukohas välja toonud, et näiteks saaks puuetega inimesele või tema määratud inimesele kuuluva auto aastamaksust vabastada, nõuda vaid baasosa (50 eurot) maksmist või rakendada sarnaselt Ühendkuningriigiga põhimõtet, et puuetega inimestele on kehtestatud sõiduki aastamaksu tasumisel 50-protsendine soodustus.
Kuna näeme, et riik on oma esialgset kurssi muutnud ning planeeritud on soodustused ka lastega peredele, siis peame õiglaseks, et riik võtab arvesse ka puuetega inimeste olukorda ning võimaldab seadusega maksuvabastuse raske ja sügava liikumispuudega, intellektipuudega ja nägemispuudega inimestele, kelle jaoks iseseseisev ühistranspordi kasutamine nii tervisliku seisundi kui ka ligipääsetavuse tõttu on keeruline, kui mitte võimatu.
2025. aasta juunis avaldatud Praxis’e analüüsis[1] rõhutatud, et puuetega inimesed kuuluvad haavatavaimate gruppide hulka, keda maksutõusud ja eelarvekärped kõige rängemalt tabavad. Nende toimetulek sõltub rohkem riigi sotsiaalkaitsehüvitistest ja avalikest teenustest. Puuetega inimesed, eriti need, kes kuuluvad mitmesse riskigruppi (nt väikese sissetulekuga või krooniliste haigustega), on kõige haavatavamad. Mootorsõidukimaks avaldab eriti negatiivset mõju inimestele hajaasustuses, kus ühistransporti pole. Ka EPIKoja poole pöörduvad sageli just maapiirkonades elavad puudega inimesed, kelle jaoks isiklik sõiduvahend on ainuke viis, kuidas jõuda kooli, tööle või avalike teenusteni.
EPIKoda lähtus oma ettepanekute tegemisel sellest, et riigil oleks võimalikult lihtne maksuvabastust rakendada, st riigil oleks võimalik registrite andmete põhjal saada informatsiooni mootorsõidukite omanike, puudega inimeste puude raskusastme ja puude
liigi ning ka perekondlike ja juriidiliste seoste kohta (abikaasa, registreeritud kooselu, lapsevanem, eestkostja).
EPIKoja ettepanekud:
Me ei vaidle massisoodustustele vastu; palume neid täiendada sihtrühmapõhise maksuvabastusega, et vähemalt ühele sõidukile puudega inimese kohta rakenduks õiglane ja teostatav erisus:
- raske ja sügava liikumispuudega inimesed;
- raske ja sügava intellektipuudega inimesed;
- raske ja sügava nägemispuudega inimesed;
- või eelmainitud sihtgruppi kuuluva inimese seaduslik esindaja, abikaasa, registreeritud elukaaslane.
Toetame maksuerisuse tegemist selliselt, et puudega inimese kohta oleks vabastatud üks sõiduk.
Eesti on võtnud ÜRO Puuetega inimeste õiguste konventsiooniga kohustuse edendada puuetega inimeste võrdseid võimalusi ja tagada juurdepääsu osalemiseks kodanikuühiskonna, poliitika-, majandus-, sotsiaal- ja kultuurielu valdkondades. Samuti otsida lahendusi, et vähendada vaesuse negatiivset mõju puuetega inimestele.
Puuetega inimestele maksuerisuste (antud juhul mootorsõidukimaksu) tegemisega viib riik oma poliitikad kooskõlla konventsiooni põhimõtete ja eesmärkidega, edendades võrdseid võimalusi, kaasamist ning austust puuetega inimeste õiguste ja inimväärikuse suhtes.
EPIKoja varasemate pöördumistega saab tutvuda siin:
Rahandusministeeriumile 30.07.2025 https://epikoda.ee/uudised/eesti-puuetega-inimeste-koja-arvamus-mootorsoidukimaksu-seadusele/
Peaministrile, Rahandusministrile, Sotsiaalministrile 27.06.2025 https://epikoda.ee/uudised/eesti-puuetega-inimeste-koja-eesti-liikumispuuetega-inimeste-liidu-eesti-pimedate-liidu-eesti-vaimupuudega-inimeste-tugiliidu-ja-eesti-psuuhikahairetega-inimeste-ja-lahedaste-huvikaitse-liidu-uhisp/
Rahanduskomisjonile, Sotsiaalministeeriumile 18.03 https://epikoda.ee/uudised/epikoja-poordumine-seoses-mootorsoidukimaksu-seadusega/
Rahandusministeeriumile 30.10.2023 https://epikoda.ee/uudised/eesti-puuetega-inimeste-koja-arvamus-mootorsoidukimaksu-seaduse-eelnoule/
[1] Milline on riiklike maksutõusude ja eelarvekärbete mõju haavatavas olukorras rühmadele? | Volinik
Kategooriad: Ametlikud arvamused ja pöördumised, EPIKoda