Veebikeskkondade ja e-teenuste ligipääsetavus
- Avaleht
- Veebikeskkondade ja e-teenuste ligipääsetavus
Veebilehtede ligipääsetavus tähendab, et võimalikud paljud inimesed saavad neid lehti kasutada. Tavaliselt keskendutakse ligipääsetavusest rääkides küll peamiselt puuetega inimestele, kuid laiemalt on tegu veebilehe kasutusmugavuse tõstmisega, sest ligipääsetav leht on töökindlam, selgem ning efektiivsem.
Digiligipääsetavus tähendab, et veebilehed, mobiilirakendused ja muud digiteenused on kõigile kasutatavad – sõltumata inimese erivajadusest. Ligipääsetavus ei piirdu ainult tehniliste ega visuaalsete lahendustega, vaid on oluline osa heast kasutajakogemusest ja võrdsete võimaluste loomisest.
Toodete ja teenuste ligipääsetavuse seadus põhineb Euroopa digiligipääsetavuse standardil EN 301 549 ning kehtib erasektorile alates 28.06.2025. Avaliku sektori veebilehed ja alates 28.juunist 2025 ka eraettevõtete veebilehed peavad ärgima Euroopa digiligipääsetavuse standardit EN 301 549. See tähendab, et e-teenused, nt e-kaubandus, finants-teenused, piletimüügiteenused jne peavad vastama ligipääsetavuse nõuetele. Vaata digiligipääsetavuse alast nõu, õppevideot avaliku sektori nõuetest, mis kehtivad ka erasektorile. Suurem osa eranditult kohustuslikest nõuetest põhinevad omakorda rahvusvahelisel digiligipääsetavuse suuniste standardil WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).
Digiligipääsetavuse nõuete järgimise üle teeb järelevalvet Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA). Digiligipääsetavusega seotud ettepanekute, küsimuste, probleemide ja üldise tagasiside osas võib kirjutada meiliaadressile info@ttja.ee.
Loe digiligipääsetavuse tagamisest.
Ligipääsetavuse teatis kodulehtedel
Iga asutus (alates 28.juunist 2025 ka erasektori ettevõtted), kellele kehtivad digiligipääsetavuse nõuded, peavad lisama enda veebilehele ja mobiilirakendusele ligipääsetavuse teatise (varem nimetati seda ligipääsetavuse avalduseks). Näiteks, kellele kuulub veebileht ja kas ning kuidas on veebileht vastavuses avaliku teabe seaduse §32 alusel kehtestatud ligipääsetavusnõuetega.
- Lisatakse kontaktandmed juhuks, kui veebilehe ligipääsetavusega ilmneb probleeme ehk siis saavad veebilehe kasutajad teada anda esinenud proleemidest.
- Antakse teada nõuetest, mida ei ole olnud ühel või teisel põhjusel täita. Näiteks: “Kodulehe sektsioonis „Leia kiirelt“ puudub lingil „Kalender“ kirjeldav alltekst, mis selgelt kirjeldaks, mis juhtub, kui kasutaja selle lingi valib” (vaata näidet lingilt Statistikaamet).
- Tehnilises teatises kasuta selget kõneviisi ehk anna teada, kuidas vastab koduleht kasutajate vajadustele ning loetle konkreetsed probleemid kasutades kasuta kasutajasõbralikku kõneviisi. Ehk ütle näiteks: Veebilehel puudub kirja suurendamise võimalus. Veebilehe arendusega tegeletakse aastal 2025 ja uuendused rakenduvad koos uute ligipääsetavate lahendustega aastal 2026.
Loe rohkem Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kodulehelt.
Ligipääsetavuse info pakkumine kodulehel sisu, füüsilise keskkonna, teenuste jm osas
Et nägemispuudega inimesel oleks võimalikult lihtne ja mugav kodulehe ligipääsetavuse infoni jõuda, on oluline lisada kodulehele ligipääsetavuse infot sisaldav lehekülg (näiteks “Külastajale” või “Ligipääsetavus”). Lehekülg lisatakse üheks esimeseks elemendiks, mida tabulaatori (tab-nupp klaviatuuril) või nägemispuudega inimestele mõeldud ekraanilugejatega abil fookusesse võtta. See võib tähendada, et visuaalselt ei ole konkreetset “Külastajale” või “Ligipääsetavus” lehte näha, kuid ekraanilugeja ja tabulaator leiavad selle kodulehele minnes kohe üles.
- Kirjelda asutuse füüsilist ligipääsetavust ja olemasolevaid teenuseid, mis vastavad või on kohandatud erinevate puuetega inimestele.
- Lisa ligipääsetavuse alalehele või külastajale rubriiki kirjeldus sellest, kuidas jõuda hooneni lähimatest ühistranspordipeatustest ja parklast:
a) kirjeldus liikumispuudega inimesele ühistranspordipeatusest ja parklast, puuetega inimeste tähistatud parkimiskohtade olemasolu.
b) kirjelduskaart (või ka sõnakaarti) nägemispuudega inimesele koos kirjeldustega hoonest.
- Lisa sama info alla muude teenuste kasutamise võimalused, mis arvestavad puuetega inimestega. Näiteks: Sisule on loodud lihtsas keeles kokkuvõtted. Pakkume videotele eesti viipekeeletõlget. Kõik videod on varustatud subtiitritega. Kirjeldustõlkega audiogiidi saab laenutada kassast jne.
- NB! Kui sul puuduvad ligipääsetavad lahendused nägemis-, kuulmis-, liikumis- ja intellektipuudega inimestele, siis anna sellest teada kodulehel, et inimesed saaksid teha teadliku valiku.
Veebilehe ligipääsetavuse tehniline kiirtestimine
Kuigi veebis saab oma kodulehte testida Testi oma veebilehe ligipääsetavust: wave.webaim.org), siis ligipääsetavuse kontrollimise tööriistad, nt WAVE on head abilised väga tehniliste probleemide tuvastamiseks, kuid võivad anda veebilehele tegelikkusest oluliselt parema hinde, kuna automaatkontrolli tarkvaraga on leitavad vaid umbes 30% ligipääsetavuse probleemidest. Allikas: Trinidad&Wiseman, Mari-Ell Mets
Veebilehtede ja mobiilirakenduste ligipääsetavust testivad nt Ligipääsuke, Emotive, Trinidad&Wiseman jt.
Mida pidada silmas veebikeskkonna ligipääsetavuse tagamisel lühidalt?
- Taga klaviatuuriga navigeerimise võimalus
Olles harjunud veebilehti kasutama hiire või näpuga (puutetundlikel seadmetel), on lihtne unustada, et nii mõnedki veebilehe külastajad võivad vajada navigeerimiseks klaviatuuri või mõnd tugitehnoloogiat (näiteks pimedad kasutavad ekraanilugejaid). Seega on oluline, et veebilehel saaks liikuda ka ainult klaviatuuri (peamiselt tabeldusklahvi, TAB) kasutades.
- Esita veebi struktuur ja sisu üles selgelt ning arusaadavalt
Lehe sisu olgu hästi kirjutatud, liigendatud, piisava tekstisuuruse ja kontrastiga.
Eralda tekstid pealkirjadega, et moodustuksid selged paragrahvid. Nii on kasutajatel lihtsam teksti haarata ja selles navigeerida. Pealkirjad märgi koodis kindlasti korrektsete pealkirjamärgenditega (H1, H2 jne).
- Lisa piltidele kindlasti tekstiline alternatiiv (ALT text), et pildi mõte oleks arusaadav ka neile, kes pilte ei näe. Ekraanilugejate jaoks on hea märkida lehe erinevad osad (näiteks päis, navigatsioon, jalus) koodis kasutades ARIA landmarke, mis määravad ära veebilehe erinevate osade otstarbe.
- Kui lehel on kontakti- või tagasisidevorm, tee kindlaks, et vormiväljad ja nende pealkirjad (inputid ja labelid) on koodis korrektselt seotud. See võimaldab ekraanilugejatel vormiväljale liikudes ette lugeda, mida sinna kirjutama peab.
Lehte on viimati uuendatud: 3.12.2025