Keskharidus
Põhikooli viimasel aastal tasuks aegsasti hakata mõtlema edasistele õppimisvõimalustele. Kui laps lõpetab põhikooli riiklikul õppekaval, on üks haridustee jätkamise võimalustest keskkool ehk gümnaasium.
On oluline teada, et nii nagu põhikoolis, on ka keskkoolis/gümnaasiumis kooli kohustuseks kohandada õpe nii, et see sobiks haridusliku erivajadusega õpilastele. See võib tähendada muudatusi või kohandusi õppeajas, õppe sisus, õppeprotsessis, õpikeskkonnas või õpitulemuste hindamises. Kui muudatused mõjutavad oluliselt nädalakoormust või õppe intensiivsust, koostatakse õpilasele individuaalne õppekava (IÕK). Kui IÕK-ga nähakse ette õpitulemuste vähendamine võrreldes riikliku õppekavaga või kohustuslikust õppeainest vabastamine, on vaja vastavat soovitust Rajaleidja maakondlikult nõustamismeeskonnalt.
IÕK koostatakse ka tervislikel põhjustel koduõppel või haiglaõppel olevale õpilasele ning tema koormust võib vähendada kuni kaheksa kursuse võrra iga kodu- või haiglaõppel viibitud arvestusliku õppeaasta kohta.
Sarnaselt põhikooliga saavad koolid moodustada erivajadustega õpilaste rühmasid ja klasse ka keskhariduse astmel ning rakendada nõustamiskomisjoni soovitusel, õpilase ning vanema nõusolekul, ühele õpilasele keskendatud õpet (nn üks-ühele õpe).
Üks võimalus keskharidust omandada on ka täiskasvanute gümnaasium, kus õppekorraldus mõneti paindlikum ning kooli töötajad paremini kohanenud õpilaste erinevate vajadustega. Kohandamine ei toimi alati ladusalt, hoolimata noore soovist ja valmisolekust üldkeskharidust omandada. Siin on oma roll keskhariduse üldisel, kuid kitsal orienteeritusel riigieksamite tulemustele.
Praktikas pole aga keskhariduse väljundiks mitte ainult kõrgkool, vaid ka mitmed kutsehariduse õppekavad. Arvestama peab, et kohandustele vaatamata on programm keskkoolis/gümnaasiumis intensiivsem ning nõuab noorelt endalt rohkem iseseisvat õppimist ja panustamist.
Nii vanemad kui ka kool saavad nõu ja abi saamiseks pöörduda Rajaleidja keskuste poole. Samuti pakub Eesti Töötukassa karjäärinõustamist ka koolinoortele. Et lihtsustada erivajadusega noortel eriala omandamist ja tööturule sisenemist, on oluline pakkuda kõigile sobivat, võimetekohast ning vajadusel toetatud õppimisvõimalust.

Kas leidsid siit kasulikku infot?
👍 👎Lehte on viimati uuendatud: 29.09.2025