02.07.2025 | Eesti Puuetega Inimeste Koda | Jaga Facebookis
Oleme murega jälginud mootorsõidukimaksuseaduse ümber toimuvat. Kuigi seaduse vastuvõtmisel ei tehtud erisusi, on tänaseks teada, et riik kavandab maksusoodustusi lastega peredele ja massisoodustusi M- ja N-kategooriate sõidukitele (Vabariigi Valitsuse pressiteade 19.06 ). Lastega peredele soodustuste tegemine on tervitatav, kuid samal ajal on tähelepanuta jäänud puuetega inimeste vajadused ning EPIKoja varasemad ettepanekud, mis puudutasid maksuerisuse tegemist neile, kelle jaoks isiklik sõiduvahend ei ole mugavus, vaid hädavajalik vahend, mis võimaldab ühiskonnaelus osaleda. Hetkel pole EPIKojale jagatud teavet, mis puudutab M- ja N-kategooriate sõidukitele massisoodustuse tegemist, EPIKojaga pole vastavaid plaane arutatud. Kuid võib eeldada, et autokategooriale massisoodustuse tegemine ei ühti ühegi EPIKoja varasemalt tehtud ettepanekuga, sh kohandatud autode erisuse lisamine seadusesse või teatud sihtgruppidele soodustuse tegemine.
EPIKoja algne soov oli saada maksuvabastus eelkõige neile sihtgruppidele, kelle jaoks iseseisev ühistranspordi kasutamine nii tervisliku seisundi kui ligipääsetavuse tõttu on keeruline, kui mitte võimatu. Meie liikmesorganisatsioonidega maksudebati käigus arutelusid pidades leidsime ühiselt, et lausaline maksuvabastus ei ole ilmtingimata see, mida heitlikul poliitmaastikul taotleda, sest puudega inimeste ja nende perede vaatest on palju teemasid, mis riigipoolset ja seega ka kaaskodanike poolset tuge ja panust eeldavad – kvaliteetsed ja kättesaadavad teenused, ligipääsetavus, ajakohased ja sihitud toetused, mis kõik on vajalikud eelkõige selleks, et puudega inimesed ja nende lähedased saaksid võimalikult võrdväärselt ühiskonnaelus osaleda, haridust omandada, ka tööl käia.
Ka paljud teised Euroopa riigid on arvestanud mootorsõidukimaksu kehtestamisel puuetega inimestega, näiteks Lätis on maksuerisused puuetega inimestele ja puudega last kasvatavatele peredele. Soomes võimaldatakse automaksu tagastust liikumispuude, nägemispuude või ka muu puude korral kui see põhjustab püsivat kahju. UK-s on maksuerisused liikumisraskustega inimestele, sh nägemispuue, liitpuue. Ka Õiguskantsler on oma seisukohas välja toonud, et näiteks saaks puuetega inimesele või tema määratud inimesele kuuluva auto aastamaksust vabastada, nõuda vaid baasosa (50 eurot) maksmist või rakendada sarnaselt Ühendkuningriigiga põhimõtet, et puuetega inimestele on kehtestatud sõiduki aastamaksu tasumisel 50-protsendine soodustus.
Kuna näeme, et riik on oma esialgset kurssi muutnud ning planeeritud on soodustused ka lastega peredele, siis peame õiglaseks, et riik võtab arvesse ka puuetega inimeste olukorda ning võimaldab seadusega maksuvabastuse raske ja sügava liikumispuudega, intellektipuudega ja nägemispuudega inimestele, kelle jaoks iseseseisev ühistranspordi kasutamine nii tervisliku seisundi kui ka ligipääsetavuse tõttu on keeruline, kui mitte võimatu.
2025. aasta juunis avaldatud Praxis'e analüüsis rõhutatud, et puuetega inimesed kuuluvad haavatavaimate gruppide hulka, keda maksutõusud ja eelarvekärped kõige rängemalt tabavad. Nende toimetulek sõltub rohkem riigi sotsiaalkaitsehüvitistest ja avalikest teenustest. Puuetega inimesed, eriti need, kes kuuluvad mitmesse riskigruppi (nt väikese sissetulekuga või krooniliste haigustega), on kõige haavatavamad. Mootorsõidukimaks avaldab eriti negatiivset mõju inimestele hajaasustuses, kus ühistransporti pole. Ka EPIKoja poole pöörduvad sageli just maapiirkonades elavad puudega inimesed, kelle jaoks isiklik sõiduvahend on ainuke viis, kuidas jõuda kooli, tööle või avalike teenusteni.
EPIKoda lähtus oma ettepanekute tegemisel sellest, et riigil oleks võimalikult lihtne maksuvabastust rakendada, st riigil oleks võimalik registrite andmete põhjal saada informatsiooni mootorsõidukite omanike, puudega inimeste puude raskusastme ja puude liigi ning ka perekondlike ja juriidiliste seoste kohta (abikaasa, registreeritud kooselu, lapsevanem, eestkostja).
EPIKoja ettepanekud:
Lisada maksuvabastus järgmistele sihtrühmadele:
• raske ja sügava liikumispuudega inimesed;
• raske ja sügava intellektipuudega inimesed;
• raske ja sügava nägemispuudega inimesed;
• või eelmainitud sihtgruppi kuuluva inimese seaduslik esindaja, abikaasa, registreeritud elukaaslane.
Toetame maksuerisuse tegemist selliselt, et puudega inimese kohta oleks vabastatud üks sõiduk.
Eesti on võtnud ÜRO Puuetega inimeste õiguste konventsiooniga kohustuse edendada puuetega inimeste võrdseid võimalusi ja tagada juurdepääsu osalemiseks kodanikuühiskonna, poliitika-, majandus-, sotsiaal- ja kultuurielu valdkondades. Samuti otsida lahendusi, et vähendada vaesuse negatiivset mõju puuetega inimestele.
Puuetega inimestele maksuerisuste (antud juhul mootorsõidukimaksu) tegemisega viib riik oma poliitikad kooskõlla konventsiooni põhimõtete ja eesmärkidega, edendades võrdseid võimalusi, kaasamist ning austust puuetega inimeste õiguste ja inimväärikuse suhtes.
Kuna plaanitavad seadusemuudatused on Rahandusministeeriumi teatel kooskõlastusele tulemas juulikuus, siis oleme valmis täiendavateks kohtumisteks ja aruteludeks augustikuus.
19.06.2025
Eesti Puuetega Inimeste Koja tähelepanekud ja ettepanekud laulu- ja tantsupeo seaduse eelnõule nr 598
17.06.2025
Puuetega inimeste koda: patsiendi kaebuste taandamine Nõukogude taagale tühistab nende mure
30.05.2025
9.06.2025 infopäev rehabilitatsiooniteenuste, abivahendite ja meditsiiniseadmete ning puude raskusastme tuvastamise teemadel
30.05.2025
Vestlussaade Erivajadusega noore valikud kutseõppes. Kus, miks ja kuidas jätkata haridusteed?
26.05.2025
Riigikontrolli audit Erivajadusega noorte võimalustest kutsehariduses
Loe varasemaid uudiskirju!
EPIKojaEesti Puuetega Inimeste Koja esimene uudiskiri ilmus juunis 2017.
Oma uudiskirjadesse koondame puuetega ja erivajadusega inimesi puudutava olulise info, samuti leiab palju põnevat nii EPIKoja, meie liikmete kui ka koostööpartnerite tegemistest, olulistest sündmustest ja huvitavatest persoonidest. Lisaks hoiame lugejaid kursis ning vahendame sotsiaal-, haridus- ja tervishoiusüsteemi olulisi muudatusi.
Uudiskiri ilmub kord kuus.