Eesti Puuetega Inimeste Koja päring Sotsiaalministeeriumile seoses pöördumistele vastamisega

02.10.2024 | Eesti Puuetega Inimeste Koda | Jaga Facebookis

Eesti Puuetega Inimeste Koda (EPIKoda) on tähele pannud muudatusi Sotsiaalministeeriumi pöördumistele vastamises. EPIKoja poole pöörduvad sotsiaalvaldkonnaga seonduvate probleemide korral nii EPIKoja liikmed kui ka mitteliikmetest krooniliste haigustega/ erivajadustega inimesed, tõstatatud mured on eluliselt olulise kaalu ja tähendusega. EPIKoda nõustab võimalusel juhtumipõhiselt, kuid sageli joonistuvad pöördumiste pinnal süsteemsed kitsakohad, millega seonduvalt peab EPIKoda vajalikuks teha ametliku pöördumise vastutavale ministeeriumile. Vastuse saamine omab olulist tähendust nii konkreetse juhtumiga seotud inimese jaoks kui ka süsteemi mõistmiseks ja korrastamiseks tervikuna.

Oleme täheldanud juhtumeid, mil ootame vastust mitu kuud ning seda vaatamata korduvatele täiendavatele järelepärimistele (viide Pöördumine lapsevanemate jagatud hooldusõiguse korral puudega lapse sotsiaaltoetuste maksmise teemal | Eesti Puuetega Inimeste Koda (epikoda.ee), millele ei ole senini vastust saanud. Täiendava näitena saame tuua ka käesoleval aastal meie poole pöördunud üksikisiku pöördumise tugiisikute lepingutega seotud teemal, kellele Sotsiaalministeerium vastas rohkem kui pool aastat hiljem, ja seda ka alles siis, kui Õiguskantsler oli ministeeriumi tähelepanu pööranud asjaolule, et inimene on jäetud ilma vastuskirjata.

EPIKoda näeb ennast Sotsiaalministeeriumi hea koostööpartnerina püüdes lisaks probleemide ja kitsaskohtade tõstatamisele pakkuda võimalusel alati välja ka lahendusi. Oleme oma seisukohtades proovinud olla võimalikult objektiivsed ja tõenduspõhised ning seda ka äärmiselt keerukate ja emotsionaalsete eluliste probleemide põhjal koostatud pöördumiste puhul. Meie hinnangul ei ole olnud tegemist teemadega, mille puhul seadustest tulenevate vastamise tähtaegade mittejärgimine oleks olnud põhjendatud või vajalik. Ka teeb murelikuks praktika, mil inimesed, kes on vaatamata haavatavale olukorrale võtnud ette asjaajamise, sh koostanud pöördumise Sotsiaalministeeriumile, jäetakse sisuliselt vastuseta või vastatakse pöördumisele alles peale täiendavat Õiguskantsleri sekkumist. EPIKoda ega ka näitena toodud inimest ministeeriumi poolt vastuste hilinemise osas ei teavitatud. Toome võrdluseks, et EPIKoda peab näiteks määruse või seaduse eelnõu tagasisidestamise korral kinni pidama lühikestest tähtaegadest ning juhul, kui näeme, et vajame olulise eelnõu puhul lisaaega, oleme palunud kuni nädalajagu pikendust, et võrgustiku arvamus kokku panna.

Loodame, et viidatud juhtumite puhul on olnud tegemist eksliku ja ebaõnnestunud praktikaga, kuid peame siiski vajalikuks juhtida Sotsiaalministeeriumi tähelepanu vastamise tähtaegadest kinnipidamisele, sõltumata sellest, kas pöördujaks on tavakodanik või koostööpartner.

TOP