Uuri lisaks:
▶ Ligipääsetavus
▶ Universaalne disain
▶ Füüsiline ligipääsetavus
▼ Veebide ligipääsetavus
▶ Sisu ja kommunikatsiooni ligipääsetavus
▶ Juhendid ja tugimaterjalid
▶ Koolitused personalile
▶ Koolituskeskkond "Ligipääsetavuse ABC"
▶ Ligipääsetavuse auditid
▶ EPIKoja ligipääsetavus
Veebilehtede ligipääsetavus tähendab, et võimalikud paljud inimesed saavad neid lehti kasutada. Tavaliselt keskendutakse ligipääsetavusest rääkides küll peamiselt puuetega inimestele, kuid laiemalt on tegu veebilehe kasutusmugavuse tõstmisega, sest ligipääsetav leht on töökindlam, selgem ning efektiivsem.
w3.org/WAI/fundamentals/accessibility-intro
Ligipääsetavast veebilehest saavad kasu nii püsiva puudega inimesed, ajutise puudega (nt õnnetuse tagajärjel), noored ja esmakasutajad (kellel puudub pikaajaline kogemus veebi kasutamisega), eakad (nägemis-, mälu- ning motoorikahäired) kui ka kognitiivse erivajadusega inimesed (vajavad lihtsamat teksti ja lehe ülesehitust). Veebi ligipääsetavuse puhul räägime oluliselt paremast kasutajakogemusest.
w3.org/WAI/fundamentals/accessibility-usability-inclusion
Toodete ja teenuste ligipääsetavuse seadus põhineb Euroopa digiligipääsetavuse standardil EN 301 549 ning kehtib erasektorile alates 28.06.2025. Avaliku sektori veebilehed ja alates 28.juunist 2025 ka eraettevõtete veebilehed peavad ärgima Euroopa digiligipääsetavuse standardit EN 301 549. See tähendab, et e-teenused, nt e-kaubandus, finants-teenused, piletimüügiteenused jne peavad vastama ligipääsetavuse nõuetele. Vaata digiligipääsetavuse alast nõu, õppevideot avaliku sektori nõuetest, mis kehtivad ka erasektorile. Suurem osa eranditult kohustuslikest nõuetest põhinevad omakorda rahvusvahelisel digiligipääsetavuse suuniste standardil WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).
Vaata Accessible EU seminari: Milliseid kohustusi toob toodete ja teenuste ligipääsetavuse seadus ettevõtetele.
Digiligipääsetavuse nõuete järgimise üle teeb järelevalvet Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA). Digiligipääsetavusega seotud ettepanekute, küsimuste, probleemide ja üldise tagasiside osas võib kirjutada meiliaadressile info@ttja.ee. Loe digiligipääsetavuse tagamisest.
Iga avaliku sektori asutus, kellele kehtivad digiligipääsetavuse nõuded, peab lisama enda veebilehele ja mobiilirakendusele ligipääsetavuse teatise (varem nimetati seda ligipääsetavuse avalduseks). Et nägemispuudega inimesel oleks võimalikult lihtne ja mugav kodulehe ligipääsetavuse infoni jõuda, on oluline, et "ligipääsetavus" oleks üks esimesi elemente, mida saab tab-nupuga fookusesse võtta.
Loe rohkem TTJA kodulehelt.
developers.google.com/web/fundamentals/accessibility
Kuigi veebis saab oma kodulehte testida Testi oma veebilehe ligipääsetavust: wave.webaim.org), siis ligipääsetavuse kontrollimise tööriistad, nt WAVE on head abilised väga tehniliste probleemide tuvastamiseks, kuid võivad anda veebilehele tegelikkusest oluliselt parema hinde, kuna automaatkontrolli tarkvaraga on leitavad vaid umbes 30% ligipääsetavuse probleemidest. Allikas: Trinidad&Wiseman, Mari-Ell Mets
Veebilehtede ja mobiilirakenduste ligipääsetavust testivad nt Ligipääsuke ja Emotive.
Olles harjunud veebilehti kasutama hiire või näpuga (puutetundlikel seadmetel), on lihtne unustada, et nii mõnedki veebilehe külastajad võivad vajada navigeerimiseks klaviatuuri või mõnd tugitehnoloogiat (näiteks pimedad kasutavad ekraanilugejaid). Seega on oluline, et veebilehel saaks liikuda ka ainult klaviatuuri (peamiselt tabeldusklahvi, TAB) kasutades.
Lehe sisu olgu hästi kirjutatud, liigendatud, piisava tekstisuuruse ja kontrastiga.
Eralda tekstid pealkirjadega, et moodustuksid selged paragrahvid. Nii on kasutajatel lihtsam teksti haarata ja selles navigeerida. Pealkirjad märgi koodis kindlasti korrektsete pealkirjamärgenditega (H1, H2 jne).
Lisa piltidele kindlasti tekstiline alternatiiv (ALT text), et pildi mõte oleks arusaadav ka neile, kes pilte ei näe. Ekraanilugejate jaoks on hea märkida lehe erinevad osad (näiteks päis, navigatsioon, jalus) koodis kasutades ARIA landmarke, mis määravad ära veebilehe erinevate osade otstarbe.
Kui lehel on kontakti- või tagasisidevorm, tee kindlaks, et vormiväljad ja nende pealkirjad (inputid ja labelid) on koodis korrektselt seotud. See võimaldab ekraanilugejatel vormiväljale liikudes ette lugeda, mida sinna kirjutama peab.
NB! Kui sul puuduvad ligipääsetavad lahendused nägemis-, kuulmis-, liikumis- ja intellektipuudega inimestele, siis anna sellest teada kodulehel, et inimesed saaksid teha teadliku valiku.
Lisa kodulehel ligipääsetavuse infot sisaldav (nt "Külastajale" või "Ligipääsetavus") lehekülg üheks esimeseks elemendiks, mida tabulaatori (tab-nupp klaviatuuril) või nägemispuudega inimestele mõeldud ekraanilugejatega abil fookusesse võtta.
Lisa ligipääsetavuse alalehele või külastajale rubriiki kirjeldus sellest, kuidas jõuda hooneni lähimatest ühistranspordipeatustest ja parklast:
a) kirjeldus liikumispuudega inimesele ühistranspordipeatusest ja parklast.
b) kirjelduskaart (või ka sõnakaarti) nägemispuudega inimesele koos kirjeldustega hoonest.
Loe varasemaid uudiskirju!
EPIKojaEesti Puuetega Inimeste Koja esimene uudiskiri ilmus juunis 2017.
Oma uudiskirjadesse koondame puuetega ja erivajadusega inimesi puudutava olulise info, samuti leiab palju põnevat nii EPIKoja, meie liikmete kui ka koostööpartnerite tegemistest, olulistest sündmustest ja huvitavatest persoonidest. Lisaks hoiame lugejaid kursis ning vahendame sotsiaal-, haridus- ja tervishoiusüsteemi olulisi muudatusi.
Uudiskiri ilmub kord kuus.