Alusharidus

Haridusvaldkonna üheks märksõnaks on varajane sekkumine. See tähendab, et lapse erivajadust märgataks võimalikult varajases eas ning tema arengu toetamist alustataks esimesel võimalusel. Õigeaegselt märgatud erivajadus ja vajalik abi on alus lapse võimalikult iseseisvaks tulevikuks. Koolieelne lasteasutus ehk lasteaed on lastele hoidu ja alushariduse omandamist võimaldav õppeasutus. Lasteaia tegevus on reguleeritud koolieelse lasteasutuse seaduse järgi ning õppe- ja kasvatustegevuse aluseks on koolieelse lasteasutuse riiklik õppekava. Erivajadustega laste õpet lasteaedades korraldab kohalik omavalitsus. Puudega laps võib käia tavalasteaia tavarühmas, kuid kohalik omavalitsus võib lasteaia direktori ettepanekul moodustada lasteaias ka sobitusrühmi, kuhu kuuluvad erivajadustega lapsed koos teiste lastega, samuti erirühmi, kuhu kuuluvad ainult erivajadustega lapsed. Osas lasteaedadest töötab ka tugispetsialiste, näiteks logopeed, kes saab kõneprobleemidega lapsi aidata kõneravi kaudu.

Lapse võimete maksimaalseks arendamiseks on oluline, et koostööd teevad õpetajad, perekond, spetsialistid, arstid ja kohaliku omavalitsuse sotsiaal- ja lastekaitsetöötaja. Erinevate osapoolte koostöös koostatakse lapse individuaalne arenduskava (IAK). Lapse arengu toetamiseks on oluline osaleda ka lapse arenguvestlustel, kus õpetajad annavad ülevaate lapse arengust ning teevad ettepanekuid lapse toetamiseks nii kodus kui ka lasteaias. Kui lapse hariduse omandamist ei ole võimalik korraldada sobitusrühmas, siis võib alternatiiviks osutuda ka erirühm.

Erirühmad lasteaedade:

  • Tasandusrühm – kõnepuude ja -häire ning spetsiifiliste arenguhäiretega lastele.
  • Kehapuudega laste rühm – füüsiliste erivajadustega lastele.
  • Nägemispuudega laste rühm – nägemispuudega lastele.
  • Kuulmispuudega laste rühm – kuulmispuudega lastele.
  • Arendusrühm – mõõduka, raske ja sügava intellektipuudega lastele.
  • Pervasiivse arenguhäirega laste rühm – autismispektri häirega lastele.
  • Liitpuudega laste rühm – kahe või enama puudega, millest üks on tavaliselt liikumispuue, lastele.

Erivajadusega laps võetakse lasteaia sobitus- või erirühma vastu lapsevanema kirjaliku avalduse alusel ning koolivälise nõustamismeeskonna soovitusel. Selleks tuleb sul esitada taotlus kohalikule omavalitsusele, kelle kohustuseks on luua lapsele võimalused arenemiseks ja kasvamiseks kodukohajärgses lasteaias. Sobilike võimaluste puudumisel teeb kohalik omavalitsus vajadusel koostööd ka teiste omavalitsustega.

ÜLES